An edition of Respect in a World of Inequality (2003)

El respeto

Sobre la dignidad del hombre en un mundo de desigualdad

  • 0 Ratings
  • 6 Want to read
  • 0 Currently reading
  • 1 Have read
Not in Library

My Reading Lists:

Create a new list

Check-In

×Close
Add an optional check-in date. Check-in dates are used to track yearly reading goals.
Today

  • 0 Ratings
  • 6 Want to read
  • 0 Currently reading
  • 1 Have read


Download Options

Buy this book

Last edited by Scott365Bot
October 24, 2023 | History
An edition of Respect in a World of Inequality (2003)

El respeto

Sobre la dignidad del hombre en un mundo de desigualdad

  • 0 Ratings
  • 6 Want to read
  • 0 Currently reading
  • 1 Have read

En esta obra, publicada en castellano en el año 2003, Sennet ahonda en la línea iniciada por La corrosión del carácter, la desvertebración del trabajador en el capitalismo contemporáneo. En realidad, el verdadero tema sería la falta de respeto que consiste en la invisibilidad, el ser borrado, el no contar. En el mundo actual el respeto mutuo no está garantizado, siendo ésta la forma más acabada de la desigualdad moral, al exhibir las diferencias entre quien, siendo socialmente visible, es tomado en consideración y quien, por el contrario, queda borrado o convertido en simple sombra sin cara, descontado y desconsiderado por los demás.

En la última década del siglo XX, mientras se desmantelaban distintas formas de la asistencia social, según numerosos pensadores se mejora el bienestar de los hombres concentrándose en la capacidad potencial y no en la necesidad. Richard Sennett siempre ha discrepado. En esta deslumbrante mezcla de recuerdos personales y meditaciones teóricas, el autor se ocupa de la necesidad y de la responsabilidad social frente al abismo de la desigualdad. En un mundo confuso de relaciones sociales «flexibles», el respeto es algo que inquieta a todos, al empleado que trabaja a las órdenes de una dirección insensible, al asistente social que intenta ayudar a un individuo agraviado, o al virtuoso músico y su acompañante, que pretenden formar un dúo perfecto.

Sennett, que comienza con sus recuerdos de infancia en las tristemente célebres viviendas sociales de Cabrini Green, investiga los factores que hacen que el respeto mutuo sea algo tan difícil de alcanzar. Primero, la desigualdad del talento: Sennett reconoce que incluso en un mundo perfecto, las capacidades humanas nunca serán iguales. Segundo, la dependencia de los adultos. El dependiente se enfrenta al desafío de ganar a un tiempo el respeto de los otros y el respeto a sí mismo. Tercero, las formas degradantes de la compasión, ya sea la impersonal burocracia o el voluntariado intrusivo. En un estilo cautivador, lleno de analogías con el lenguaje de la música, Sennett investiga el desarrollo de la autoestima en una sociedad desigual —mediante la dedicación a un oficio, por ejemplo—, cómo esa autoestima debe estar equilibrada con los sentimientos hacia los demás, y cómo el respeto mutuo puede forjar vínculos por encima de la brecha de la desigualdad. Y por último, nos incita a trabajar por una sociedad que funcione como una orquesta, que promueva lo mejor de cada uno de sus miembros, y a la vez los relacione estrechamente entre sí.

Publish Date
Publisher
Anagrama
Language
Spanish
Pages
301

Buy this book

Previews available in: English Spanish

Edition Availability
Cover of: Respect in a World of Inequality
Respect in a World of Inequality
January 2003, W. W. Norton & Company
in English
Cover of: Respect in a World of Inequality
Respect in a World of Inequality
2003, Penguin Books, Limited
in English
Cover of: El respeto
El respeto: Sobre la dignidad del hombre en un mundo de desigualdad
November 2003, Anagrama
Paperback in Spanish

Add another edition?

Book Details


Published in

Barcelona, Spain

Edition Notes

Series
Argumentos, 324
Translation Of
Respect in a World of Inequality
Translated From
English

The Physical Object

Format
Paperback
Number of pages
301
Dimensions
22 x x centimeters

ID Numbers

Open Library
OL13236397M
Internet Archive
elrespetosobrela00senn
ISBN 10
8433961977
ISBN 13
9788433961976
OCLC/WorldCat
53143542
Library Thing
16017
Goodreads
733310

Work Description

The powerful case for a society of mutual respect. As various forms of social welfare were dismantled though the last decade of the twentieth century, many thinkers argued that human well-being was best served by a focus on potential, not need.

Richard Sennett thinks differently. In this dazzling blend of personal memoir and reflective scholarship, he addresses need and social responsibility across the gulf of inequality. In the uncertain world of "flexible" social relationships, all are troubled by issues of respect: whether it is an employee stuck with insensitive management, a social worker trying to aid a resentful client, or a virtuoso artist and an accompanist aiming for a perfect duet.

Opening with a memoir of growing up in Chicago's infamous Cabrini Green housing project, Richard Sennett looks at three factors that undermine mutual respect: unequal ability, adult dependency, and degrading forms of compassion. In contrast to current welfare "reforms," Sennett proposes a welfare system based on respect for those in need. He explores how self-worth can be nurtured in an unequal society (for example, through dedication to craft); how self-esteem must be balanced with feeling for others; and how mutual respect can forge bonds across the divide of inequality.

Where erasing inequality was once the goal of social radicals, Sennett seeks a more humane meritocracy: a society that, while accepting inequalities of talent, seeks to nurture the best in all its members and to connect them strongly to one another.

Links outside Open Library

Community Reviews (0)

Feedback?
No community reviews have been submitted for this work.

Lists

This work does not appear on any lists.

History

Download catalog record: RDF / JSON
October 24, 2023 Edited by Scott365Bot import existing book
May 5, 2023 Edited by OnFrATa Merge works
May 5, 2023 Edited by OnFrATa Merge works
May 4, 2023 Edited by OnFrATa Edited without comment.
December 10, 2009 Created by WorkBot add works page